Wat is het mooi om te reizen...

19 mei 2016

Sorry, het werd weer tijd voor eens reisverslag. We doen zoveel en beleven zoveel dat ik het bijna vergeet. Maar beter laat dan nooit!

5 mei
Vandaag weer bussen! Langste, eerste en de laatste busreis wat we gaan krijgen, denk ik.. en hoop ik.. Namelijk rond de 24 uur! Jeeeeeuj.. Maar een voordeel, eerste 7/8 uur in een slaapbus! We reden savonds laat weg. Ik heb prima geslapen in de bus. Lekker languit liggen, aircootje, dekentje. De eerste 7 uren waren zo voorbij. Ik verheugde me op de snelle andere uren! Totdat we in Pakse aankwamen. We moesten overstappen op een andere bus. Een muffe bus, jammer!!!! Ik lag net zo lekker. Na paar uur moesten werden we ergens gedropt, geen idee waar? Weer overstappen. Dit keer in een Mini-van. Thijmen had zijn benen in zijn nek liggen, beetje weinig ruimte dus. Nadat we alweeer overstapten, en nog +/- 300 km moesten rijden waar we heeel lang over deden door de slechte wegen, kwamen we aan bij bordercontrol Cambodja. Het begon goed. We hebben de mensen achter de balie moeten omkopen anders kwamen we Cambodja niet in. We waren namelijk een papiertje kwijt....?? Maarja dat was gelukt voor 10 dollar haha. Volgende balie; Visa en paspoort controle. En oja... Booskijkende mensen die ons hebben gecheckt op ziekten en lichaamstemperatuur opmeten. Cambodja wil geen ziekten van een andere land in hun land, logisch ook.. Na al dat gerompslomp, zo'n drie kwartier verder, stond er weer een Mini -van voor ons klaar. Instappen maar weeerrr, niet erg want het was warrrummmm!! Door een andere backpacker werden we al "gewaarschuwd" voor de slechte wegen. Nou dat hebben we geweten. Dikke gaten van hier tot aan Tokio. Dat is niet zo ver vanaf hier bedenk ik me nu hahahaa.

6 mei - Phnom Penh, Cambodja
Aangekomen in Phnom Penh! Hotel hebben we van te voren van te voren geboekt want we kwamen laat over.

7 mei - Phnom Penh, Cambodja
Lekker lang geslapen vandaag, want na de reis waren we wel beetje moe. De hele dag rustig aan gedaan. Naar het National museum geweest, was trouwens niet zo veel aan waren we snel klaar mee. Savonds nog naar een markt geweest. Hoeveel marktjes we nu al wel niet hebben gehad... Het blijft leuk om even naar een markt te gaan, maar volgens mij verkopen ze in heel Zuidoost Azië dezelfde 'troep.

8 mei - Phnom Penh, Cambodja
Vandaag de killingfields bezocht! Wow, dat was erg indrukwekkend. Toen Pol Pot dictator was in 1975-1979 van de partij Rode Khmer, in die tijd zijn er meer dan een miljoen mensen vermoord. Bij de killingfields kreeg je een audiotour. Bij bepaalde plekken stond een getal wat je in kon toetsen, er werd dan een verhaal verteld wat er op die plek gebeurde. Zo had je veel massagraven waar ze vertelden hoe slachtoffers werden gedood en je hoorde verhalen van overlevenden. Alles is me zo goed bijgebleven, vooral een boom. Baby's en kinderen werden vastgehouden aan de voeten en werden zo met hun hoofd tegen een boom geslingerd totdat ze dood waren, in het bijzijn van de moeder. Vreselijk!! De verhalen werden zo goed verteld dat je je op deze plek de pijn van toen kon voelen. Zo hier en daar zag je nog kledingstukken liggen. Eens per maand worden er nog beenderen geruimd die boven komen wanneer het regent. De beenderen worden bewaard. Ook was er een monument. In dit monument zijn schedels geborgen, wat waren het er veel! En dat was nog niet eens alles, bahh.
Na the Killingfields gingen we naar een gevangenis, Tuol Seng. Hier werden in de tijd van de Rode Khmer ongeveer 17000 mensen gevangen genomen en gemarteld, 1975. Moet je nagaan, pas 40 jaar geleden speelde dit zich af....

12 mei - Siem Reap, Cambodja
Angkor Wat staat voor hoofd tempel. Het is een hoofdtempel van een enorm groot tempelcomplex, grootste religieuze monument ter wereld. Dus we hebben maar een ieniemienie stukje tempels gezien van wat er daadwerkelijk is. Maar wow, ik denk dat we in ons leven geen mooiere tempels zien dan dit! Een tuktuk nam ons 'S ochtends mee, rond 5:30 uur waren we bij angkor wat voor de zonsopgang. Ik wist dat er veel toeristen zullen zijn, maar zóveel... De chauffeur bracht ons naar 6 tempels. Het plan was in eerste instantie om dit fietsend te doen, gelukkig hadden we dit niet gedaan.. Het complex was hier te groot voor en het was onmeunig warm.. Hoe vaak lezen jullie het woord 'warm' wel niet......??

13 mei - Siem Reap, Cambodja
Uitslappennnnn!! En 's avonds op de fiets naar het circus. Het leek net of we thuis waren, lekker op t fietske overal heen.. Het circus was leuker dan verwacht. Ze beelden het verhaal uit van de tijd toen Pol Pot regeerde en veel mensen omkwamen.

14 mei
We hebben besloten om weer richting Thailand te gaan. Vandaag kwamen we weer aan in Thailand. We gingen naar het hostel waar we eerder verbleven. De eigenaar zag ons aan komen en begon te lachen. Ze bracht ons naar de kamer."Same Same" zei ze, zoals iedereen dat zo zegt in Thailand. We kregen weer dezelfde kamer. Eigenlijk wilden we nog the Bridge over de rivier kwai zien in Kanchanaburi, ongeveer 2,5 uur van Bangkok vandaan. Aangezien we hier nog genoeg tijd voor hebben zijn we de volgende dag gelijk naar Kanchanaburi gegaan.

15 mei - Kanchanaburi, Thailand
We hadden besloten om naar Kanchanaburi te gaan, aangezien we de 23e vertrekken naar Bali en dus nog tijd hebben hiervoor. Gelijk een bus geroggeld. We hadden geluk, een uur later zou een bus vertrekken naar Kanchanaburi. Dus snel onze backpacks ingepakt. Snel op internet gekeken voor een goed hostel zodat we er niet ronddwalen. Aangekomen in kanchanaburi stonden er al vele tuktuks klaar om ons weg te brengen naar het hostel. Van Thijmen werd er ondertussen een fotosessie gemaakt, "woooooow dies lang!!", wat hijzelf niet in de gaten had. Achja zijn we al wel gewend. Eenmaal aangekomen bij het hostel hebben we niet veel gedaan.

16 mei - Kanchanaburi, Thailand
Wij zijn al heel lang op zoek naar een zwembad waar we de dag kunnen doorbrengen maar nog nooit een gevonden. Totdat we op tripadvisor en waterpark tegen kwamen!! Jiehaaaa. Daar zijn we vandaag naartoe geweest. We liepen er heen, was ongeveer 20 min. lopen. Toen we aankwamen waren we teleurgesteld. Er was niemand te zien in het grote park, zal wel dicht zijn dachten we. Maar nee hoor, er was gewoon niemand! Het hele park voor ons allen, niceeee. Wel apart, hoe moeten ze in godsnaam zo rond komen.. Zo'n groot park en geen bezoekers?? Maarja.. De hele dag dus daar geweest. Toen we terug gingen werd het donker en het begon hard te waaien. We waren net op tijd terug want het heeft verder de hele avond hard geregend.

17 mei - Kanchanaburi, Thailand
Wij verblijven dichtbij de Erebegraafplaats. Een begraafplaats waar slachtoffers liggen die gedwongen moesten werken aan het treinspoor tussen Birma en Siam (toen die tijd heette Thailand zo). Er waren informatieborden waarvan we een poging hebben gedaan om het te lezen, maar die stonden pal in de heette zon dus dat werd m niet! We hebben daar heel lang in de schaduw gezeten, we waren allebei zo lam door de hitte... Maar wat we in één oogopslag wel zagen is dat er heeeel veel slachtoffers zijn gevallen, vreselijk...op de terugweg kwamen we het museum tegen die informatie gaf over de spoorweg. Airco, yessssss! Dus een kijkje genomen in het railway and research museum.
' S Avonds naar de nightmarket geweest. Super leuk! Er is daar van alles te koop, van fietsen tot aan hele jonge puppy's voor 100 Bath! = 2,50euro ( veel te vroeg bij de moeder weggehaald en ze zaten in een klein hokje, vet zielig). Maaaarrrrr, ook super veel lekker eten! Eerst sloegen we van alles in, sushi/bbq vlees/en onbekend maar lekker lokaal eten! En ik had zin in een cola bij het eten dus ging ik naar een tentje waar ze dat hadden. Tjongejonge wat een gedoe was dat. De man achter het kraampje wilde mij wat vertellen maar ik snapte het niet. Hij belde iemand op.. Toen kreeg ik een mobiel in mijn hand gedrukt, aan de lijn was een vrouw die me uitlegde dat de cola in een plasticzakje wordt gedaan, want op het flesje zit statiegeld. Aaaah nu snap ik het!! Aan de kant van de weg kunnen genieten van het heerlijke eten en van een colaatje in een plasticzakje.

18 mei - Kanchanaburi, Thailand
Hophop, 5uur uit bed om de trein te nemen naar Nom Tok!! Een super mooie treinrit, door het mooie landschap. Ook gingen we over the Bridge over the river kwai. Toch wel apart als je er over heen gaat en denkt aan de tijd hoe de brug tot stand is gekomen... Aangekomen in Nom Tok, 2,5 uur verder, ontbeten. Met de bus gingen we verder naar de Hellfire Pass! Hellfire pass is een naam van een berg die krijgsgevangenen uit moesten hakken om een spoorweg aan te leggen tijdens de 2e wereldoorlog. Deze plek is vooral berucht om de vele doden die hier zijn gevallen. Hier kregen we ook een audiotour. Er was een wandelroute van 4 km die je langs de pass bracht. Erg indrukwekkend om dit te hebben gezien. En dan zit ik soms te zeuren dat ik het waaaarrruuum heb!!

1. Bennie:
    19 mei 2016
    Mooi verhaal meisje, bedankt.
    Goede en veilige vlucht maandag naar Bali.
  2. Anita:
    19 mei 2016
    Wat een geweldige Indrukwekkende verhalen!
  3. Anne:
    30 juni 2016
    Super leuk om te lezen terwijl ik in de trein naar Breda zit!