Hello from the other side!!

16 juni 2016 - Invercargill, Nieuw-Zeeland

7 Juni - Denpasar airport
Vandaag vliegen we alweer naar de andere kant van de wereld, Nieuw Zeeland it is!! Verder dan huis komen we nooit meer... of we moeten naar de Zuidpool gaan, kleine kans..?.. Dus hoe genieten is dit!! hahaha, sorry pap en mam... Om 21:30 uur lokale tijd vertrekken we naar Brisbane, vanaf hier gaan we naar Christchurch.

8 Juni - Christchurch
Aangekomen op het vliegveld. Van te voren maar vast een lange broek aangedaan en een dikke trui in de handbagage, want we gaan van +/- 38 graden naar 10 graden! Na ongeveer 3 maand geen lange broek aangehad te hebben, voelt dit best wel apart om iets om een stuk stof om je benen te hebben.. Toen we aankwamen was het inderdaad al een stuk koeler dus de trui ging al snel aan. De bagageclaim ging eens voor de verandering super snel, onze tassen waren één van de eerste. Maar Wow! wat is het betreden van Nieuw Zeeland anders dan de landen die we al hebben gehad! We moesten aangeven of we iets van etenswaren meehadden of dier-plantaardige dingen. Ook stond er op het papiertje; wandelschoenen, vishengel, badkleding.. Jep, dat hadden wij in onze backpack zitten, dus hebben we dat maar aangevinkt. Als je het niet aangeeft moet je een fikse boete betalen. De wandelschoenen werden gecontroleerd, er zat verder geen zand onder en ze waren schoon dus we konden de backpack weer inpakken en aan de reis in NZ beginnen! Oja, helaas was Thijmen vergeten om zijn spinners voor het vissen uit zijn handbagage te halen dus dit werd helaas weggegooid...Voor de eerste nacht hadden we besloten om in een stacaravan te verblijven en morgen de minivan op te gaan halen. 'S avonds gegeten bij een truck-stop, want veel bijzonders in de buurt van de stacaravan park was er niet... Mygodddd, wat is het duur hier!!! We waren de Aziatische prijzen nog gewend, maargoed.. kunnen we alvast wennen om in Nederland te zijn, het scheelt niet super veel ( wel iets duurder dan NL) namelijk. Na het eten snel in bed gekropen met drie dekens + een fleece deken, want het was koudddddd!!!

9 Juni - Christchurch

De dag van de Minivan!! yessss, we hadden er zin in!! We moesten het bedrijf bellen waar we de van op konden halen, maar er was niemand te bereiken.. shit.. lekker begin! maar het personeel van het park wist waar het bedrijf zat en bood ons aan om ons er naartoe te brengen. Gelukkig.. opluchting.. er zit gewoon iemand op het kantoor.. misschien zat ze wel op de WC toen we belden.. wie weet hahah. Na alle uitleg, papierwerk en de minivan ingepakt te hebben konden we eindelijk de weg op! Steen, papier, schaar.. Gewonnen van Thijmen, ik had de eer om eerst links te rijden! Het ging op zich best wel goed dat links rijden, maar in plaats van knipperlicht aan deed ik de ruitenwissers aan hahahaha, denk dat diegene die links heeft gereden dit probleem wel herkent. We kwamen al snel een supermarkt tegen waar we de eerste spulletjes hebben gekocht. Daarna doorgereden naar Bank Peninsula en hier hebben we overnacht op een free campground.

10 Juni

Wauw, wat is het hier prachtig! Heuvels, meren, enorme golven die tegen de rotsen kletteren, super schattige heel erg behaarde schapen en koeien en vooral de mensen..  wanneer alle mensen zo zijn, zal de wereld er wel heel anders uitzien! Super aardig, gastvrij en behulpzaam. Onderweg kwamen we een '' 4 wheel drive only'' tegen. De eerst en de laatste keer dat we zo'n weg ingaan. Dit bordje staat er echt niet voor niets! Uiteindelijk kwamen we aan in Canterbury. Het centrum van Canterbury bezocht en een museum bezocht over de geschiedenis van Nieuw Zeeland, erg interessant! Dit maal weer op een free campground overnacht, jaja.. lekker zuuuunig.

11 Juni

Om de mooie plekken van NZ niet over te slaan gebruiken we de app Campermate. Hier kun je zien wat er te doen is in de buurt. Zo hebben we een book-barn bezocht. Een oude kapschuur met duizenden boeken, wat een troep was het daar. Maar een super leuke stop om even de benen te strekken. We reden daarna verder langs de kust waar we een stop hadden gemaakt om een strandwandeling te doen in de hoop penguins te zien! Maar helaas, we waren denk ik te vroeg. We zullen meer kans hebben in de avond, de penguins komen dan weer naar ‘huis’ van het jagen overdag. Of we moeten vroeg in de ochtend gaan wanneer ze weggaan om te gaan jagen. Na de strandwandeling zijn we verder gereden naar een jawel……. Je raadt het misschien al wel, een free campground!! Hier deden we wel lang over, de wegen die de navigatie aangaf waren afgesloten ivm doorbraak van een rivier of de kans was te groot om vast te komen zitten door modder.

12 Juni
Weer verder gereden richting het zuiden. Campermate gaf weer mooie plekken aan onderweg. Zo deden we weer een poging om penguins te zien, maar nope.. niks gezien. Misschien weer ietsjes te laat, vroeg op staan is niet één van onze hobby’s. We slapen zo goed in het campertje! Rond 8.30 9.00 uur staan we meestal op en vertrekken rond 10,00. We hebben geen penguins gezien, maar wel een aantal zeehonden. De één lag te lamballen in de zon en de anderen hielden ons goed in de gaten of we niet te dichtbij kwamen.  Toen we verder reden, had Thijmen nog in de zee en in een rivier gevist, met het hengeltje uit Bali! Hoe leuk is dat! Maar niks gevangen… het zit ons niet mee.. zwaar leven… ahum.. Nu we elke dag moeten koken is het een kunst om wat te bedenken wat we eten, moet natuurlijk wel makkelijk zijn. Twee kookpitjes en een kleine ruimte waar we het moeten maken. Maar het gaat tot nu toe heel goed! We maken de raarste creaties maar ik heb nog nooit zo lekker gegeten. We aten vandaag wraps met… prei, kip, mais.. en nog meer dingen die in de aanbieding waren hahahah. Na het eten hadden we nog een stukje gewandeld over het strand.

13 Juni
Het plaatsje Dunedin verkend! Het settlers museum bezocht en de binnenstad bewonderd. In 2011 dacht ik… als ik me het goed herinner wat er op het informatiebordje stond.. was er en aardbeving die Dunedin ‘goed’ heeft geraakt. We zagen een gebouw wat nog in de steigers stond…. In de binnenstad een Nieuw Zeelandse Pie gegeten. Dat is een soort van bladerdeegtaartje met verschillende soorten hachee achtige vullingen.  Na de pie naar een Wetlands-Conservation geweest en hier een wandeling gemaakt. Op die plek konden we ook de minivan parkeren voor de overnachting, dit keer geen free-campground!! De eigenaar vertelde vol enthousiasme over zijn werk; het onderhouden van de wetlands en het beschermen van native planten en dieren.

14 Juni
Kouuuuuuddd! Ik werd wakker van de kou!! Toen ik naar buiten ging zag ik dat het best hard had gevroren. En de warme douche was koud! Lekker dan… onderweg kwamen we een indoor zwembad tegen dus hebben we het gebouw maar even van de binnenkant bekeken. Met een Jacuzzi van +/- 40 graden, dat is wat we nodig hadden!! + een douche, want dit konden we ook wel gebruiken. Na het zwemmen wat boodschappen gedaan. Onderweg kwamen we nog een liftende backpacker tegen. Een Duitse vrouw die al 9 maanden in NZ reist, en nog geen een keer accommodatie hoeven te betalen! Dit deed ze door housesitting en couch-surfen. Hoe cool is dat?! Nadat we haar na ongeveer 45 minuten hadden afgezet zijn we naar een viewpoint gereden , de ‘’nugget point’’. Na een kleine klim richting een vuurtoren was het uitzicht GE-WEL-DIG! Hier een paar foto’s genomen en verder gereden naar een jawel… na een betaalde was het weer tijd voor een free campground..

15 Juni
Vandaag hebben we drie watervallen bezocht, de een was nog mooier dan de ander. Verder nog de ‘Lake wilkie’ waar Thijmen is wezen vissen, en een aantal viewpoint bezocht.  We hebben overnacht in Parakonui, in de ‘Catlins Forest Park’.

16 Juni
Na het ontbijt geprobeerd het water van de campervan bij te vullen. Na een heel geknooi de campervan goed voor de tank weten te parkeren. Het was er erg modderig dus moesten we onze parkeerkunsten goed toepassen om niet vast komen te zitten! Parkeerkunsten hadden wel wel, maar de brains niet….. hahaha.. Natuurlijk moesten we eerst kijken of de kraan wel op onze wateraansluitdinges paste!! Niet dusssss, al dat geknooi voor niks geweest. Achjaaaa. Volgende keer weten we wat we eerst moeten doen! Vandaag naar ‘Slope Point’ geweest. Slope point is het meest zuidelijke punt van NZ. We waren er dichterbij de zuidpool dan bij de evenaar, heeeeeulll apart. Het was er heeeel erg winderig, je kon gewoon tegen de wind leunen. De golven waren er enorm, super mooi om te zien!

Misschien is dit reisverslag uitgebreider dan de laatste paar keren, maar nu had ik de tijd en kon ik het een keer op de laptop typen. Normaal deed ik het altijd op mijn mobiel wat een heel gepiel is met de app. We verblijven nu in Invercargill op een betaalde campground. Het is lekker warm in de camper want we hebben een kacheltje!! Jieehaa.. deze plekken voorzien namelijk van stroom en de stopcontacten van de campervan werken alleen als je aangesloten bent op stroom… logisch… Het volgende reisverslag kan weer even een paar weken duren ivm weinig wifi punten. Tot dan!

1. Bennie:
    16 juni 2016
    WOW ons Ineke en Thijmen aan de andere kant van de planeet hoe gaaf is dat.En wat ben ik blij dat jullie niet verder van huis kunnen,op zuidpool na dan maar wat moet je daar doen tja ijsberen in het zweet jagen.Wat een temperatuur verschil van zomer naar winter in een paar uur,het mutsje uit Nepal komt dan goed van pas.lekker warm.Apart dat jullie 10 uur voor lopen op de Nederlandse tijd .Midden in de nacht rammelt mijn telefoon met jullie appjes.Vind ik niet erg hoor,geweldig dat het zo kan toch.
    Geniet verder van jullie reis in Nieuw Zeeland en blijf links op de weg.