Het land van de kippen

2 mei 2016 - Vang Vieng, Laos

20 april Chiang Rai
Vandaag een Thais kookcursus gevolgd!!!! We werden opgehaald bij het hotel waar we verbleven en gingen naar het huis waar de cursus werd gegeven. Moehahah rijming haha. We gingen gelijk aan de slag! Allemaal een eigen kookstel en spul. Wat we allemaal hebben gemaakt weet ik de namen zo niet meer van, maar het was super lekker! De hele dag hoefden we niks meer te eten want we zaten bommetje vol. Tussendoor gingen we ook nog naar de lokale markt om spulletjes te kopen voor een gerecht. Hier kregen we ook uitgelegd wat er allemaal was op die markt. Well handig want er waren echt veel onbekende dingen voor ons wat in Nederland niet wordt verkocht! Aan het eind van de dag kregen we een receptenboekje mee. Ik probeer het mee te nemen naar Nederland maar ik vraag me af of dat gaat lukken. Want verfrommeld snel door elkaar!

24 april 20:15
Vanmorgen de backpacks ingepakt en daarna ontbeten, voor de laatste keer in Thailand!!! We gingen vandaag namelijk naar Laos. Het hotel waar we verbleven in Chiang Rai was trouwens vet goedkoop. We liepen naar binnen toen we aankwamen in Chiang Rai, van uit Chiang Mai, en vroegen hoeveel een double room met airconditioning kost. 350 baht! + gratis ontbijt.(40 baht is 1 euro) Whutt? De vorige kostte 700 baht zonder ontbijt. Wow! Lekker goedkoop hier. Het was er wel veel minder toeristisch, misschien scheelde dat wel. Lekker afgedwaald weer van het verhaal wat ik wilde vertellen maar dit schoot me te binnen.
Vanmorgen dus backpack ingepakt en naar het busstation gelopen. Met de bus gingen weer naar de grens van Laos. Na een paspoort controle en visum geregeld te hebben staken we rivier mekong over. Deze ligt op de grens van Thailand en Laos. En daar waren we dan, hello Laos!!! Met een tuktuk gingen we naar een straat dichtbij de pier. Hier gaan we morgen met een slowboat naar Luang Prabang. Want waar we nu zijn, huay xai ofzoiets, is typisch een "oversteek plaats". Verder niet zo veel te beleven dus. Vanavond hadden we bij een klein restaurantje gegeten. Lekkere pizza's! Ineens begon het best hard te regenen en te onweren en het stroom viel uit. Daar zaten we dan in een soort boomhutje, in het donker. Het ging er best hard aan toe. Met zaklampjes aan hebben we met behulp van de hele crew kunnen betalen, want ze waren er niet zo goed in rekenen.

27 april Luang Prabang
Het was warm vandaag!!! Ik denk niet veel warmer dan de andere dagen maar voor mijn gevoel wel. Vandaag hadden we gewandeld. We kwamen en heuvel tegen met bovenop een mooi viewpoint. Onderweg naar het viewpoint kwamen we kraampjes tegen waar ze heel veel vogeltjes verkochten. 2 vogeltjes in een té klein kooitje. De vrouw achter het kraampje vroeg of de vogeltjes wilden kopen voor geluk. Als je ze vrij laat bovenop de heuvel brengt het volgens hen geluk. We hebben er wat gekocht maar het ging me zeker niet om geluk. Ik ben gelukkig en ik zou niks anders wensen dan hoe mijn leven nu is. Maar waar ik de vogeltjes wel voor kocht is om ze vrij te laten, ik vond het zo zielig om te zien. Ze zullen er anders zeker dood in gaan door stress of door de hitte, want ze stonden pal in de zon bij het kraampje. Dus een goede daad gedaan, 2 van de ikweetniethoeveel vogeltjes gered, yessssss. Jep, typisch ik..
We zaten trouwens in een super gezellig hostel. Ik voelde me er meteen thuis. Er waren ook andere gezellige backpackers waar we die avond mee hebben gekaart en gekletst. We zijn die avond ook met zn allen "uiteten" geweest. We gingen naar een met zeiloverdekt drukke markt waar we konden eten van een buffet voor 1 euro. Niceeee.

28 april Luang Prabang (Laos)
We wilden vandaag naar de Kuang Si Waterfall. Met meerdere mensen zou het goedkoper zijn want je gaat er in een tuktuk heen die een vaste prijs heeft. Dus zijn wij met drie anderen van het hostel naar de waterval geweest. Wow! Zon super mooie waterval heb ik nog nooit gezien. We hebben er ook gezwommen, lekker verfrissend op een warme dag. We zijn er ongeveer 3 uurtjes geweest waarna we hebben gechilld in het hostel. 'S Avonds een kaartje geregeld om verder te reizen naar Vang Vieng.

29 april
Na een hobbelige rit ( wegdek was poepskie slecht, allemaal gaten) en een rit met veel bochten, kwamen we na ongeveer 5 uur aan in Vang Vieng. Eindelijk, ik was kotsmisselijk en het overgeven was ook geen opluchting! Het reizen per bus, wat we over het algemeen doen met een bus, is voor mij niet echt een pretje. Maar het kan vaak niet anders dus zit er niks anders op.
We werden afgezet bij een brug. Ene kant van de brug is de party kant en andere kant een rustige kant. We gingen naar de rustige kant, als we het willen kunnen we het andere wel opzoeken. Telkens wanneer je de brug over wil steken moet je 2.000 kip betalen per persoon. Nu denk je misschien, aaaaah vandaar de titel van dit verhaal "het land van de kippen". Jep, ze betalen hier met zogenaamde kippen. Vet irritant want alles bestaat uit duizenden. 10.000 kip is ongeveer 1 euro. Dus de brug oversteken is 0,20 per keer. We hebben een mooi hostel gevonden met airco jiehaaa. Voor niet zoveel kippen. 'S Avonds een pizza aan straat gegeten. Het zag er niet uit als een pizza maar het smaakte best lekker.

30 april vang vieng 2100 uur
Scooters gehuurd! Dit leek me super om hier te doen. Zo zie je het mooie landschap aan je voorbij gaan. Het is hier echt groen, en een vlak landschap waar hier en daar ineens een grote berg uitschiet. Tijdens de tocht kwamen we een Cave tegen. Een lokale man ging met ons mee en kregen een hoofdlamp op. Een steile trap naar beneden en we zaten in de Cave. Dit had ik er niet van verwacht maar het maakte een hele belevenis. We moesten door het water en door kleine doorgangen klauteren. Onderweg kwamen we nog vleermuizen tegen en een super juukel spin, aaaaaahhh! Toen we weer boven waren zaten we lekker onder de drek. Het mannetje die met ons meeging nog een fooitje gegeven, een grote glimlach verscheen. Hophop weer op de scooter feurn! Maar mijne kreeg ik niet gestart.. Een paar kinderen vonden dit erg interessant. Na een tijdje was ie weer gestart en reden we verder.

1 mei vang vieng
Vandaag vroeg opgestaan want we gingen 15 km kayakken!! Het is hier een warm en het heeft weinig geregend dus de rivier stond lager dan gewoonlijk. Dit merkten we ook wel want we zaten in het begin regelmatig vast, we strandden op stenen. Ik heb geen foto's kunnen maken van het kayakken, ik was bang dat mijn camera in het water zou vallen. Thijmen heeft wel een aantal filmpjes gemaakt dus dat scheelt. Terug in het hostel even een powernapje gedaan, ik was echt heel moe. Daarna even gezellig gefacetimed met het thuisfront. Leuk om ze te hebben gesproken en gezien te hebben.

We steken nu de rivier lopend over zodat we niet hoeven te betalen voor de tolbrug. Tja, Nederlanders he hahaahaa.

1. Bennie:
    3 mei 2016
    Toook Toooook en weer een mooi reisverhaal