Beter laat dan nooit... NZ

12 juli 2016 - Auckland, Nieuw-Zeeland

17 juni - Te anau downs
Overnacht in te anau downs. 's Morgens een wandeling gemaakt, daarna onze route vervolgd. Onderweg kwamen we een cave tegen die we dus natuurlijk hebben bezocht. Het had veel geregend de dagen daarvoor, dus was de grot wat modderig. We 'liepen' (klimmend en kruipend) zo'n 45 minuten toen we een grote diepe plas water tegenkwamen. We konden er echt niet langs, het water was omringd door rotsen die steil en glad waren. Dus moesten we maar 45 minuten weer terug! Het was wel super mooi. Het was een vochtige grot, en waar vocht is leven glowworms! Zo af en toe onze lichten uit doen en dan zag je ze super goed, soort glow in the dark wormpjes. Na de grot zijn we verder gereden, we hadden de dagen eens geteld. Hoeveel dagen we nog op het zuidereiland konden verblijven om daarna door te gaan naar het noordereiland. We kwamen er achter dat het niet zo veel dagen meer waren dus zijn we vandaag lang door gereden.

18 juni- Te anau
Vandaag naar Milford Sound! Een fjord van ongeveer 16 km lang. Zo reden we door een super mooi stuk natuur. Eigenlijk hadden we wel geluk, het had veel geregend waardoor er super veel watervallen langs de rotsen omlaag knetterden. Veel zeggen er dat dit de mooiste route in de wereld is.... Maaaarja, dat zeiden ze ook over de track door de Himalaya's in Nepal? Het was allebei prachtig! Onderweg vaak gestopt om mooie foto's te kunnen maken. Op veel parkeerplaatsen zaten Kea's, een papegaaien soort. Een Kea was nogal nieuwsgierig en zat bovenop de camper. Kea’s staan bekend om campers kapot te maken en agressief te zijn, gelukkig niet bij ons.

19 juni
Vandaag naar Queenstown gereden. In Queenstown was er een gondel. Dit was hoog gerated op tripadvisor dus waren we wel benieuwd. Eenmaal bovenop de ...? geen idee meer hoe die berg heette...? hebben we een loop track bewandeld. Helaas was er niet veel anders te doen dan restaurantjes en rodelen. Aziaten waren wel dol op het rodelen, was wel grappig om te zien want ze gingen zo langzaam dat ze haast stil stonden. Na de gondel een paardrijdtour geregeld. Een uur later konden we meteen op het paard springen om 2,5 uur door mooie natuur en lord of the rings settings te rijden! Niceeeeeee.... Na het paardrijden is Thijmen nog even gaan vissen en heeft een forel gevangen. En yes, eindelijk hadden we een 'smoes' kunnen bedenken om uit eten te gaan vanavond. We hebben vandaag namelijk 3 jaar verkering. Dat was natuurlijk wel een reden!! Het is erg duur om dit te doen dus waarschijnlijk ook de laatste keer.

20 juni
Een lange rit richting Mt. Cook, de hoogste berg op het zuidereiland. 3724 meter hoog. Onderweg veel stops gemaakt. 's Avonds heeft Thijmen een kampvuurtje gemaakt, we verbleven op een free campground waar een vuurtje toegestaan was. Een duitse jongen kwam bij ons zitten waar we mee hebben gekletst.

21 juni
 - Wanaka
Naar Tasman glacier geweest. De glacier is nog maar 1/3 de grote dan dat hij 100 jaar geleden was, hierdoor was het niet meer zo spectaculair. Tussen 2000 en 2008 is het 3.5 km geslonken en krimpt nu 180 meter per jaar. Hoe jammer!

22 juni – Franz Josef Glacier
Vandaag verder richting het noorden gereden. De route Wanaka- Franz Josef gevolgd. Het was erg mistig en het regende dus konden we niet super veel zien. Overnachting op een paid campground, lekker kacheltje aan!!!!!!

23 juni
Vandaag regende het weer. We wilden naar Franz Josef glacier gaan maar door de regen zullen we niet veel zien. We hebben de regen afgewacht. Rond 12 uur was het droog en zijn we vertrokken richting de glacier. Net zo als de Tasman glacier blijft er ook niet veel van de Frans Josef glacier over.

24 juni
Tijdens het rijden kwamen we een stop tegen met pancakes rocks en blowholes.  Het wordt ‘pannenkoekenrotsen’ genoemd, omdat het lijkt op opgestapelde pannenkoeken. Beter kan ik het niet verwoorden haha. Het heeft zo’n 30 miljoen jaar geduurd om de pancake rocks te vormen door de natuur.  ‘s Avonds onszelf getrakteerd op fish and chips. Het valt mij op dat elk dorpje, na kilometers in the middle of nowhere wegen, in NZ wel een burgerking/MCdonalds of een cafeteria heeft.  Cijfers geven aan dat veel inwoners van NZ obesitas hebben, geen idee meer hoeveel procent, maar dat vind ik dus niet gek met al die fastfood ketens…

25 juni - Takaka
In de ochtend langs een i-Site geweest. We wilden graag kayakken in het Abel Tasman gebied maar wisten niet of dit wel mogelijk was in de winter. Bij de i-Site zijn we hierover geinformeerd door een Nederlandse werknemer. Zee kayakken kan in de winter maar weervoorspelling was niet goed. We hebben het daarom maar voor maandag geboekt. Voor de komende dagen zijn we naar de ‘ Golden Bay’ gereden. Bij de i-Site kregen we een plattegrond met bezienswaardigheden waar we ons mee konden vermaken tot en met maandag. We kwamen als eerst aan bij een grot, hier een rondleiding gehad. Er lagen nog Moa-botten in de grot. Moa’s zijn grote vogels zonder vleugels die leefden in Nieuw-Zeeland, nu uitgestorven. Verder was de grot gelegen onder een filmlocatie van the hobbit. De vrouw die ons naar de grot bracht vertelde dat ze het filmen heeft gezien en dat ze met de acteurs had geluncht die dag. Hoe cool! Na de grot naar een zalmkwekerij geweest. Hier kon je ‘gratis’ een hengel pakken en  op zalm vissen. Máár.. alles wat je vangt mag je niet terug gooien en moet je betalen. En aangezien er wel grote zalmen inzaten en dit dan aan de prijzige kant was hebben we maar 1 hengel gepakt. Na een tijdje lukte het niet en pakte ik nog een hengel. Ondertussen had Thijmen al een zalm gevangen.. en wat dacht je wat.. Natuurlijk een dikke juukel… Maar niet erg want het was super lekker! Het werd gelijk gerookt en verder bereid. Vervolgens naar Pupu springs gereden. Deze bron heeft het helderste bron water ter wereld. Er komt zo’n 14.000 liter per seconde naar boven! Dit vormt zich een rivier van ongeveer 70 meter breed. Nog noooooit zulk helder water gezien, en heel apart dat zoveel water uit de grond komt op één plek!

26 juni
In de ochtend naar Wharariki beach geweest. Wauw, dit strand is denk ik wel het mooiste strand wat ik ooit heb gezien! Onaangetast, rotsen, rivieren, groene heuvels, caves en zeehondjes die aan het spelen zijn in het water. Hier zijn we even gaan wandelen. Vanuit het strand naar het noordelijkste puntje van het zuidereiland gereden.

27 juni - Marahau
Vroeg op gestaan want we zijn wezen zee kayakken! Na een briefing (kleding passen, uitleg, wat te doen in nood etc.) zijn we eerst met een gids door de golven gegaan. Daarna waren we ‘vrij’ en zijn we onze eigen weg gegaan. We hadden een eiland bezocht waar erg veel zeehonden en vogels waren. Super mooi om dit te zien! Geluncht op een super mooi verlaten strandje met uitzicht op de kust van NZ en bijzondere vogels die voor ons vlogen. Maar na het lunchen moesten we natuurlijk weer de kayak in. Het werd vloed dus kwamen er steeds meer golven. Hop ik ging er eerst in, daarna Thijmen. Door de golven werd de kayak steeds weg gedijnsd waardoor het voor Thijmen moeilijk was om er in te komen. Toen Thijmen er eindelijk in zat kwam er een redelijk grote golf recht op ons af. BAM, ik was zeiknat! Thijmen lag dubbel van het lachen, want die was natuurlijk droog… ik ving alles op.. Toen we terugkwamen bij de verhuurder snel wezen douchen want het was frisjes.. in de camper gestapt en op een picnic plek een soepje gegeten.

28 juni
Naar de haven van Picton gereden om de overtocht te maken naar het Noordereiland. De boottocht duurde zo’n 3,5 uur maar we hebben ons geen enkel moment verveeld want de tocht was erg mooi! Toen we aankwamen in Wellington hadden we gelijk een campground opgezocht.

29 juni
Vandaag Wellington ingeweest! Wow, wat is het anders hier! We waren rustige wegen gewend (heeeel erg rustig, bijna geen verkeer), en wellington wat het tegenovergestelde! Drukte!!! In Wellington heb ik nog een Helix piercing laten zetten, hier dacht ik al langer over en heb het maar laten doen. Hier nog even flauwgevallen hahaha, Thijmen heeft me opgevangen… Nadat ik bijkwam zijn we naar een museum geweest, ‘Te papa’. Een museum over cultuur, natuur en geschiedenis van NZ. In het museum hebben we de groote reuzeninktvis ter wereld gezien! Zo’n 4 meter lang en 500 kg zwaar. Het museum was erg interessant maar het was heel erg groot, daarom hebben we niet alles kunnen zien. Na het museum reden we naar Mt. Victoria, hier hadden we een mooi uitzicht over de hoofdstad Wellington.

30 juni - Feilding
Weer vroeg vertrokken om verder te rijden richting het Noorden. Onderweg langs een filmloctie van Lord of the Rings gereden, ‘’Rivendell’’. Voor de rest niet veel bijzonders gedan.

1 juli
Naar Wanganiu gereden. Op Tripadvisor stond wat over een ondergrondse lift van 66 meter diep. We waren er wel nieuwsgierig naar. Maar wat bleeeeeeek… De lift was gewoon een transportmiddel voor bijvoorbeeld schoolkinderen die bovenop de berg wonen en naar school gaan… We moesten er ook nog eens 2,-NZ dollars voor betalen per persoon. We waren niet van plan om dat nog eens te betalen om weer naar boven te gaan (knieperds), dus zijn we maar naar boven gelopen. Zo’n 30w minuten en we waren weer bij de auto. Daarna reden we weer verder richting het noorden. Onderweg nog bijna zonder benzine gezeten, sloaperds… niet gekeken of we al moesten tanken + de mini-van slurpt benzine + de dorpjes liggen hier ver uit elkaar zonder een tankstation ertussen… Ik moet je vertellen, dat is echt niet fijn rijden!! We hadden het net gehaald…

2 juli
Een súúúper de duuuuper koude nacht gehad. Het is normaal dat het wat vochtig wordt in de camper, als we s’nachts geen raampje openlaten. Het was deze nacht erg koud dus hebben we de raampjes maar niet open gedaan. ‘S nachts al een paar keer wakker geweest van de kou. Toen we ‘s morgens wakker warden was àlles bevroren. Binnenin; het plafond, de ramen… Brrrrrrrr.. dat werd krabben van binnen! Het duurde wel even voordat ik weer wat gevoel in mijn voeten kreeg, gelukkig hadden we al eerder een kruik gekocht dus deze kwam nu wel erg goed van pas. Maargoeeed, ook weer gehad. Na het krabben verder gereden naar natoionaal park Tongariro. Een klein dorpje met 1 supermarkt (die vangen dus gelijk de centjes.. dat kon je wel zien aan de prijzen), en verder niets in het dorpje te beleven. Maar wel super mooie natuur! Veel plat met een vulkaan en een ander bergketen. Na een mooie wandeling gemaakt te hebben, zijn we naar de hot pools geweest. Door de vulkaanactiviteit is het op sommige plekken erg warm. In de verte kun je al zien waar er ‘hot pools’ zijn, het dampt er door de hitte. Door bepaalde chemicaliën die uit de grond komen lijkt het net of het water kookt, maar dit doet het net niet. Het water kan er makkelijk 80 graden Celsius worden.

3 juli
‘s Morgens weer teruggekeerd naar de hot pools om een duik te nemen! De rest van de dag door gebracht op een ‘prawn-kwekerij’. Geen idee wat we ons hierbij voor moesten stellen. Maar het was leuker dan verwacht! Je kreeg allebei een vishengeltje waarmee we op jumbo garnalen gingen vissen. Thijmen had geluk en had er na ongeveer 5 minuten al een aan de hengel. We hadden super vaak beet, maar we hadden geen idee wat we moesten doen.. Gelijk inhalen? Of wachten?... na een uur nog maar 1 gevangen te hebben dachten we, laten we eens kijken hoe het eigenlijk moet.. handig hahahaha. Maar het bleek: wanneer je beet had moet je de prawn volgen met je hengel, op een gegeven moment begint de prawn aan de lijn te trekken wat betekend dat de prawn er aan begint te eten. Wanneer hij nog een paar keer trekt langzaam de hengel ophalen. Thijmen had er nog 2 meer gevangen, en ik niks L. Na 3 uur vissen 3 garnalen, jieeehaaaaa hahahah, sneu he… We hadden ze gelijk gekookt en opgegeten. We waren van plan om garnalen te eten als avondeten maar onze buikjes zaten na 1,5 garnaal per persoon helaas niet vol… Dus zijn we ‘s avonds ergens een pizza af gaan halen, lekkerrrrr.

4 juli
De grootste ‘kokende’ modderpoel  (door vulkaanactiviteit) van Nieuw Zeeland bezocht! Het stonk er behoorlijk haha, maar het was wel super apart om dit te zien. Na de modderpoel een wandeling gemaakt van zo’n 2 uur. ‘s Avonds een potje pool gespeeld op de camping.. Ik hoef natuurlijk niet te vertellen wie er heeft gewonnen?!!!

5 juli
Begonnen met een wandeling door een Red Wood park. Red Woods zijn de hoogste bomen ter wereld. Die waren inderdaad wel hoog ja!! In het park waren ook nog een aantal zoetwater bronnen wat voor heldere rivieren met forellen zorgde.

6 juil
Jep, NZ is het land van ‘the lord of the rings’ en ‘the hobbit’. Als je deze films niet hebt gezien lijkt het haast of je niet welkom bent in NZ. Dus heb ik de film maar bekeken. Zo kon ik ‘Hobbiton’ ook beter begrijpen, waar we vandaag naartoe zijn geweest. De meesten weten het denk ik wel, maar Hobbiton is een filmlocatie waar het volkje hobbits leven.  Super leuk om te hebben gezien en om er doorheen te wandelen. Na Hobbiton verder gereden. We kwamen een wandeling tegen van 1,5 uur die we hebben gedaan met een waterval als tussenstop.

7 juli
Regen, regen, regen, regen, regen.. Wat je kan verwachten in NZ in de wintertijd, maar dit was wel erg veel regen. Toch nog een wandeling weten te maken tussen de buien door bij oude goudmijnen. Vandaag verder niet veel gedaan, was erg somber weer. Vroeg naar een camping gegaan.

8 juli
En ja hoor.. het regende nog steeds.. helaas… We zaten aan het uiterste van een schiereiland, waar een klein dorpje was met een supermarkt en een paar winkeltjes.. niet veel te doen dus.. Jammer dat er niet veel te doen was, want we konden niet verder dan dit dorpje! Door de vele regen was de enige weg )op en af van het schiereiland) overstroomd, en niet zo’n beetje ook. Af en toe heen en weer gereden of de weg al vrij was, maar dit mocht niet zo zijn. De tijd maar gedood met een kopje koffie bij een lokaal café. Tegen 16uur nog eens wezen kijken of de weg al vrij was. Het water was nog erg hoog maar we zagen er wel auto’s doorheen rijden. Veel gaven een teken dat het nog maar net kon. Maar we hebben het toch maar geprobeerd. Ik kneep ‘m wel even, het water werd steeds dieper, tot kniehoogte. Maaar we hebben het gehaald, nog maar net…

9 juli – Hamilton
Vandaag een dierentuin bezocht. Verder niet veel gedaan dan een aantal wandelingen gemaakt.

10 juli – Auckland
Super drukke stad! We zijn vandaag naar een groot kleding outlet geweest. Alles wat we in NZ wilden doen hebben we gaan. Dus dan maar het geld uitgeven aan sushi in Auckland, lekkerrrrrr. Voor een camping moesten we de stad weer uitrijden. Het campingaanbod vinden we wel erg mager voor zo’n grote stad!

11 juli
Het eind in NZ is in zicht. Morgen vertrekken we naar Vancouver. Vandaag de camper schoongemaakt en naar een laundromat geweest. Morgen 15uur de camper inleveren en om 20uur vliegen we naar Vancouver.

Nieuw Zeeland wat ben je toch super mooi! Ik zou er zo nog een keer naartoe gaan. We hebben veel gezien, maar ik denk nog lang niet alles.

1. Ellen Lohuis:
    12 juli 2016
    Ongelofelijk wat een mooie belevenissen, om niet te vergeten! Goede reis en geniet nog van de dagen Canada en IJsland!!
  2. Bennie:
    13 juli 2016
    Wat een geweldige ervaring Ineke en thijmen.Dit nemen ze jullie nooit meer af.
    Veel plezier in Canada.